Dag 11: maandag 22 september 2014

22 september 2014 - Sankt Peter am Kammersberg, Oostenrijk

Vandaag was eigenlijk de 1ste dag dat het weer iets kouder was. Vanmorgen was het nog bewolkt. De bakker zei ook dat het koud zou blijven vandaag, maar wel dat het zonnetje zou gaan schijnen.

We zijn rond een uur of 10 richting Mauterndorf gereden. Hier is een groot kasteel uit het jaar 1300. Uit de folders leek het ons al een erg mooi kasteel. Toen we aankwamen werd dit zeker bevestigd. We kregen allemaal een 'telefoon' ( volgens Aimy) mee. Hierop werd een verhaal per kamer verteld. Voor de kinderen was er zelfs in de juiste taal een kinderverhaal per kamer. We kwamen in de wapenkamer waar allerlei wapens stonden en lagen. Ook was hier een harnas. Aimy en Levy konden via een paar opstapjes dit harnas aantrekken. Even verder moesten we een paar grote trappen op. We kwamen uit in een kamer waar de kinderen zich konden verkleden. Zo zijn ze verkleed als jonkheer en prinses en daarna beide als Nar.

We moesten daarna weer een aantal trappen op naar een museum. Hier waren allemaal mooie stenen en opgezette dieren. Toen we weer terugliepen kwamen we uit in een grote ridderzaal. Hier kon je nog echt eten en drinken. Aan de andere kant moesten we nog meer smalle trappen op. We kwamen uit in een grote toren. Hier werd weer goed getoond hoe men in de middeleeuwen leefde. Ook was het uitzicht hier fantastisch!! Aan het eind van de rondleiding konden we het natuurlijk niet laten om wat te gaan drinken in de grote ridderzaal.

Na het bezoek aan het kasteel zijn we teuggereden naar het huisje. We kwamen nog door Murau, waar we nog even hebben gewinkeld. Even een paar souveniertjes halen. Ook zijn we nog evrn bij VVV kantoor geweest om een paar mooie wandelroutes uit te zoeken.

Bij het huisje hebben de kids nog lekker zitten knippen en plakken in hun vakantieboek. Het was vandaag weer een superdaggie!! De tijd vliegt voorbij.

Nu lekker aan de drank..proost allen!!!