Dag 12: dinsdag 23 september 2014

23 september 2014 - Sankt Peter am Kammersberg, Oostenrijk

We werden vanmorgen wakker en raad eens??? SNEEUW!!! De bergtoppen waren helemaal ondergesneeuwd!!

Papa heeft lekker tot 09.00 ur uitgeslapen, terwijl mama en de kids lekkere broodjes gingen halen. Het weer beloofde veel goeds vandaag want de hemel was strakblauw. Wel was het een stukkie kouder. 15 graden werd het vandaag.

We zijn om 10.00 uur weggereden om via Murau richting Turrach de Turracher hohe op te gaan en vervolgens een 35 kilometer lange pass te rijden, de Nockalmstrasse. De hele weg vanaf Murau staat bekend als een toeristische route door het hooggebergte.

Eenmaal aangekomen in Turrach zaten we op 1800 meter. Hier was een groot bergmeer waar we even gestopt zijn om er een stuk omheen te lopen. Bbbrrrrrr koud!! Het was hier maar 5.5 graden en het waaide erg hard. Wel scheen de zon volop. Langs het water stonden 2 grote blauwe ligstoelen. Hier hebben Aimy en Levy even lekker liggen snurken.

Vanaf Turrach reden we naar Ebene Reichenau, hier begon de 35 kilometer lange rit tussen, over en langs de bergen. Het was wel een tolweg. Deze kostte €16,50, maar achteraf zeker de moeite waard. De gehele route bestaat uit maar liefst 52 haarspeldbochten en bracht ons langs 18 punten om te stoppen en daar verschillende fantasische wandelroutes, uitzichtpunten, bergmeren, bossen, rotsen en veel flora en fauna te bewonderen.

Zo zijn we gestopt bij een bergmeer en daar hebben we gewandeld en genoten in het zonnetje van een lekker broodje. Ook liepen hier de koeien vrij rond en had je een fantastisch uitzicht over de bergen en het meer om ons heen.

Een aantal kilometer verderop zijn we weer gestopt. Hier konden Aimy en Levy klimmen en klauteren over grote rotsen en konden we langs een bergriviertje een route lopen. Het was hier maar 5 graden, maar wederom scheen de zon lekker en hebben de kids even met de beentjes in het water gezeten.

Nog een aantal kilometer verder zijn we weer gestopt. Hier was ( met de auto) het hoogste punt op 2042 meter. We hebben hier even lekker uitgewaaid, maar letterlijk even, want het waaide erg hard hier boven op de berg en was dus wel erg fris. Wel keken we uit over de besneeuwde bergtoppen om ons heen.

De weg naar beneden was net zo mooi en indrukwekkend als de weg naar boven. We kamen uit in het plaatsje Innerkrems. Van hieruit zijn we via Tamsweg weer teruggereden naar het huisje.

Vlak bij huis kun je de Solkpass op, deze hadden we van de week nog gereden. Nu zat hij al dicht, omdat het zo gesneeuwd heeft.

Om 17.00 uur waren we weer terug en hebben we hier bij het huisje nog lekker wat gegeten in het restaurant.

Nu lekker uitrusten in het huisje en morgen weer een mooie dag tegemoet.

Het wil mooi weer blijven tussen de 15 en 20 graden, echter wil het gaan sneeuwen tot de 1200 meter grens. Wij zitten hier op 800 meter, dus zal wel een mooi uitzicht worden.