Italië 2022 dag 12

2 mei 2022 - Diano Marina, Italië

Italië 2022 dag 12

Vanmorgen moesten we vroeg uit de veren, want we zouden naar Monaco gaan. Papa was al om zes uur uit zijn kribbetje, en terwijl de rest nog laag te knorren, ging papa pannenkoeken bakken voor het ontbijt. Bij een drukke dag hoort een goed ontbijt! Na het ontbijt zijn we met de auto naar het station van Diano Marina gereden, gisteren hadden we de tickets al gekocht en gekeken hoe laat de trein zou gaan. Dus goed voorbereid op stap. Maar eenmaal bij het station leek het de NS wel, vertraging!! Maar ja het was maar 5 minuten, dus dat viel mee. We konden met de trein naar Ventimiglia en van daaruit moesten we overstappen op de internationale trein naar monaco. Toen we eenmaal op de trein zaten en bij het eerst volgende station aankwamen, bleef de trein langer staan dan verwacht, en er werd omgeroepen dat er een politie controle kwam. Er kwamen heel veel politie agenten de trein in, zelfs met breekijzers! Ze keken overal op en onder. Wij maar ff de paspoorten pakken, maar het bleek geen paspoort controle te zijn. Na een minuut of vijf werden er twee donkere mannen de trein uitgehaald en op het perron werden ze vervolgens meegenomen. Zo maak je nog wat mee 💪. De hele trein reis was inclusief overstappen anderhalf uur. Dus dat was goed te doen. Eenmaal in Monaco, monte Carlo, zagen we de pracht en praal direct. De vloeren op het station waren zelfs van marmer, echt geweldig. En via de Loopband verliet je het station, dus lopen hoefde je zelfs niet. Via de lucht roosters kwam er frisse lucht naar binnen, en dat was zelfs met een parfum geurtje! Buiten het station keken we direct op de grootste haven met cruiseschepen, Port Hercule genaamd. Hier is ook het circuit van Monaco. Echter konden we er niet helemaal naar toe, want alles was nog afgezet ivm de Formule E. We zijn vervolgens maar verder helpen naar de volgende haven, port de fontvieille. We konden met de lift of roltrap naar beneden om de haven te bereiken! Eenmaal beneden lagen ook hier allemaal grote luxe boten. We wouden op een terras ff snel wat eten om de mag te vullen, maar alleen een kopje koffie hier was al gauw €10,- dus zijn we maar verder gelopen. Hier kwamen we uit bij de helikopter landingsplaats van Monaco. Hier kunnen de rijke stinkerds met hun heli landen. Ook kun je als toerist hier een rondvlucht doen. Aan de andere kant van het platform was midden in de stad en heel luxe park aangelegd, hier zijn we ffkes doorheen gelopen. En van daaruit kwamen we uit bij de volgende haven met ook nog meer luxere boten, de één nog groter dan de ander! Port d'cap de Ail heette deze haven. Achter deze haven zagen we een soort snackbar, we dachten, dit moet toch betaalbaar zijn. En ja hoor, hier maar ff een patatje en Broodje gegeten voor normale prijzen. Toen we de buikjes eenmaal vol hadden konden we verder onze ogen uit kijken, niet alleen naar de boten, maar ook naar de Ferrari's, Lamborghini's, Bentley's en noem maar op!! We zijn terug gelopen en wat zagen we daar??!! Het huis van Max Verstappen!! (zie foto's) Uiteraard moesten we daar ff een foto van maken. We waren echter niet de enige, er waren meerdere Nederlanders om ons heen om een kiekje te schieten. We hadden hierna niet veel tijd meer, we vinden het jammer om weer naar de trein te moeten, want we hadden nog even naar de kathedraal en paleis gewild, maar de tijd liet het niet toe. Al met al was dit een geweldige ervaring en het was ook nog eens een zon overgoten dag. Wat wil men nog meer. Nu lekker genieten van een biertje op het balkon! Morgen is er de wekelijkse markt hier in Diano Marina, die in heel de regio bekend staat, dus gaan we daar maar ff overheen slenteren. En daarna ff bruin bakken op het strand.