Italië, Ceriale 2016 dag 8

28 april 2016

Vakantie Italië, Ceriale 2016 dag 8
Vanmorgen scheen potverdorie de zon niet!!! En het was ook iets kouder. Ach ja, dan maar een lange broek en truitje aan. We hebben binnen ontbeten en zijn toen het binnenland weer ingegaan op kastelentocht. We zijn begonnen in Cisano sul Neva hier begint een natuurgebied dat het Pennelavairadal wordt genoemd. Maar eerst zijn we in Cisano sul Neva naar een kasteel gegaan..maar Jammer genoeg was het kasteel nog gesloten. We zijn maar 5 km verder gereden naar de plaats Zuccarello. Hier was ook een ruïne. We hebben de auto op de parkeerplaats beneden gezet en zijn te voet de berg op gegaan. De route was een 1,5 km steil voetpad, maar eenmaal boven was het uitzicht geweldig. Onderweg naar boven schrokken Papa en Aimy heel erg!! We hebben een slang gezien!! En groot was hij ook. Na de tijd hebben we gegoogled en we denken dat het de Aspisadder is geweest. Die komt veel voor in dit gebied, maar is ook erg giftig. Wel erg leuk en spannend allemaal...maar goed boven bij de ruïne bleken hier ook de poorten dicht te zijn. We zijn weer naar de auto gelopen en hebben daar een fruittoetje genomen. Het weer veranderde ook langzaam dus de truitjes werden ongewisseld voor T-shirts.  Vanuit Zuccarello zijn we naar het volgende kasteel gereden. Het kasteel in het plaatsje Castelvecchio di Rocca. Dit is een goed bewaard kasteel. We hebben de auto vlak voor het kasteel neer kunnen zetten, zodat we niet weer zere beentjes kregen van het klimmen en klauteren. Eenmaal uit de auto liepen we gelijk richting het kasteel via smalle steegjes en rotsachtige huizen. Als je daar loopt voel je je direct thuis in de middeleeuwen. Het mooie hiervan is is dat het totaal niet toeristisch is gemaakt, maar alles juist nog zoveel mogelijk in de oude staat is. Maar wederom konden we het kasteel niet binnen. Het blijkt dat alles volgende week hier pas open gaat...helaas pindakaas, maar de tocht hier naartoe en het wandelen hier maakt het meer dan goed. Met de auto zijn we nu de pas opgegaan richting Castelbianco. We reden nu door het Pennavairadal en reden de rotsachtige natuur tegemoet. Langs de gehele weg liep een bergrivier met de weg mee. In het plaatsje Alto zijn we gestopt en hebben we een lekker broodje gegeten. Daarna op de weg terug hebben we de auto aan de kant van de weg gezet en hebben we geprobeerd om bij de rivier te komen.. En ja hoor, gelukt!!! Geweldig om even aan de waterkant te spelen met stenen en water!! Aimy en Levy kunnen nu beide met steentjes over het water zeilen(steentjes op het water laten stuiteren). We zagen hier ook nog echte bergbeklimmers. Toen we weer in Ceriale waren zijn we naar het strand gegaan en hebben papa en mama lekker op het terras gezeten en hebben Aimy en Levy op het strand in de speeltuin gespeeld. Thuis hebben Aimy en Levy nog even lekker gevoetbalt en na het voetballen nog even dobbelen. Het eten was vanavond een heerlijke Hollandse kost..gewoon aardappels met boontjes en vlees. Na het eten is Aimy gaan douchen en daarna zijn de kids lekker gaan slapen na zo'n zware indrukwekkende dag. Aimy zal wel dromen over slangen hahaha..ooh ja, de slang vond ze niet eng, maar een mini rups op haar vinger een half uur later..ggrrrr...dan schreeuwt ze moord en brand hahaha.